Zrychlená trať z Hradce do Trutnova

04.08.2018 01:41

V letech 2015 a 2016 proběhla modernizace železniční trati mezi Hradcem Králové a Trutnovem za více než 850 milionů korun s tím, že přinese půlhodinovou úsporu doby jízdy cestujícím. Jízdní řád ale časovou úsporu nepřinesl (viz iDnes 2016), kraj naléhá na řešení a požaduje také elektrifikaci (viz iDnes 2017).

Na trati jezdívám řadu let až do Prahy, kam až se dá dostat rychlíky bez přestupů, s novým tunelem pod Vítkovem zmizela neuvěřitelná zpoždění nabíraná před cílem v Praze a hlavně jezdí pohodlné vagóny. Dobu jízdy zkrátilo také přepřahání lokomotivy v Hradci místo v Jaroměři. Bohužel neschopnost dalšího zrychlení odpovídající modernizaci trati je do nebe volající.

IDnes dále přibližuje „na trať uvažovalo o nasazení komfortnějších souprav RegioShark. Dnes to už ale nikdo nezmiňuje“. Podle mého názoru není problém ve trati a dokonce i s jízdním řádem by se dalo něco dělat. Vagóny jsou rychlíkové a rychlost 120 km/h jim nedělá problém dále na trati, ovšem s elektrickou lokomotivou. Mezi Hradcem a Trutnovem ale jezdí dieselový „brejlovec“ zvládající akorát rychlost stovkou. Kladu si tedy otázku, je hned elektrifikace pro zrychlení nutná?

Existuje tu také řešení, že dostatečně rychlé nemusejí být jen RegioSharky a elektrické lokomotivy. Například dieselová lokomotiva „Herkules“ od Siemens zvládá rychlost 140 km/h a může jezdit po českých železnicích (viz Plzeň). Nutno podotknout, že traťové dieselové lokomotivy nejsou běžným trendem na evropských železnicích (viz ŽelPage). Na dané trati by ale nové lokomotivy rázem umožnily zvýšení přepravní rychlosti. Naopak větší prioritu elektrifikace má téměř 300 km jiných tratí v Česku (viz iDnes 2016), těžko počítat s brzkým prosazením elektrifikace na Trutnov se složitým terénem.

Elektrifikace trati je jednou cílová. Do té doby tu mohou jezdit rychlíky tažené novými dieselovými lokomotivami střídající se např. s RegioSharky. Bohužel o sehnání rychlejších dieselových lokomotiv se ale nějak nejedná.

Jiří Jakl